Pora nocna

Praca w porze nocnej po zmianach w 2022 roku

Źródło: Unsplash.

Praca w porze nocnej dla kierowców, którzy wykonują przewozy mieszane, tzn. prowadzą pojazd i jednocześnie dokonują czynności związanych z załadunkami i rozładunkami dotychczas była prawdziwą zmorą. Zapewne niejeden z Was dostał nawet mandat za przekroczony czas pracy w porze nocnej.

Przyjrzyjmy się czym jest pora nocna. Zgodnie z art. 2 ust 6a ustawy o czasie pracy kierowców jest to okres obejmujący 4 godziny między godziną 00:00 a 07:00 rano. Zazwyczaj przyjmuje się, że pora nocna trwa od godziny 00:00 do 04:00. Jeśli kierowca wykonuje jakiekolwiek czynności służbowe w porze nocnej, jego dobowy wymiar czasu pracy zostanie ograniczony do 10 godzin.

Od 02.02.2022 r. sytuacja kierowców poprawiła się względem poprzednich regulacji. Aktualnie zgodnie z art. 21 uoczpk czas pracy kierowcy, jeśli wykonuje pracę w porze nocnej nie może przekroczyć 10 godzin i wraca do normalnego wymiaru po odebraniu odpoczynku dziennego lub tygodniowego.

Nadal co prawda czas pracy ograniczony jest do 10 godzin, jednak zasady, na jakich wymiar czasu pracy wraca do normy zostały zmienione na lepsze, bardziej zrozumiałe dla wszystkich w branży transportowej. Jest to zdecydowanie największe ułatwienie dla kierowców, którzy już nie muszą przeliczać swojego czasu pracy i zastanawiać się, czy mogą przepracować w dobie jeszcze parę minut, czy muszą jednak odczekać pełną dobę, żeby rozpocząć następny dzień pracy. Pozwala to również na bardziej efektywne wykorzystanie czasu pracy kierowcy.

Spójrzcie na nasz mały przykład:

Źródło: Opracowanie własne.

Sytuacja przedstawiona na powyższym wykresie jest mocno uproszczona. Przedstawia sytuację przy aktualnym stanie prawnym, dlatego na pierwszy rzut oka przypadek ten wygląda niegroźnie. Przypadek pierwszy zawiera przekroczenie czasu pracy w porze nocnej o 1 godzinę i 30 minut. Być może zastanawiacie się, dlaczego tyle, a nie 2 godziny i 15 minut. To dlatego, że przerwa nie wlicza się do czasu pracy. Liczą się tylko zdarzenia jazdy i innej pracy. Z tego powodu też pamiętajcie, żeby zliczać czas tych dwóch zdarzeń. Dyżur nie wpłynie na przekroczenie czasu pracy w porze nocnej. Drugi wykres przedstawia sytuację, kiedy kierowca zachował 10 godzinny wymiar pracy po naruszeniu pory nocnej. Podejrzewamy, że bardzo łatwo jest Wam przekroczyć czas pracy w porze nocnej. Podczas intensywnej pracy, jaką jest profesja kierowcy zawodowego łatwo o przedłużenie pracy o kilka minut. Jeszcze łatwiej przekroczyć ten czas, kiedy potrzebujecie dosłownie kilku minut na dojazd do parkingu, żeby przynajmniej odebrać odpoczynek dzienny w kabinie pojazdu. Naszą radą w tym przypadku jest baczne obserwowanie swojego czasu pracy, kiedy wiecie, że jedziecie na II zmianę.

EnglishGermanPolishUkrainian